fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חלוקת עסק משותף במסגרת הליכי גירושין

עו"ד חגית לב

"אני אדאג שתקבל את המקסימום שמגיע לך"
שליטה מלאה ברכוש ובכספים תוך שמירה על האינטרסים שלך !

לב משרד עורכי דין עוסק בתחום דיני משפחה וירושה. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים בארץ ובחו”ל דיסקרטיות ואמינות ואנושיות אצלנו זה שם המשחק.

מעל 500 ממליצים וחוות דעת של אנשים שעברו את זה כמו גדולים

כאשר בני זוג בוחרים להתגרש ולסיים את חיי הנישואין שלהם, אחד האתגרים הגדולים העומדים בפניהם הוא נושא חלוקת הרכוש. על פי חוק יחסי ממון הקובע בארץ כיצד יחולק הרכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין בין שני בני הזוג, כל הרכוש למעט רכוש שניתן בירושה או כמתנה או נכסים שבנוגע אליהם ישנה הסכמה כתובה או הסכמה שבע"פ המשפיעה על חלוקתו – שייך באופן שווה לשני בני הזוג.

בפועל, זה אומר שכל הרכוש והחובות שנצברו, כולל מה שהוא שווה ערך לרכוש או שיתורגם לנכסים כלכליים בעתיד, מחולק בין הצדדים. זה כולל מוניטין, קרן פנסיה לפדיון עתידי, וגם את העסקים שבני הזוג מפעילים, בין אם ביחד או בנפרד.

אין ספק שכאשר בני זוג המנהלים ביחד עסק מתגרשים, נושא חלוקת הרכוש הוא טעון יותק, מפני שמעבר לחלוקת הרכוש שהצטבר במשפחה, ישנו עניין העסק שיש לחלק, כולל האחריות, החובות והזכויות, המוניטין והפוטנציאל לעתיד. כל אלה, שעד כה שימשו את התא המשפחתי, נחלקים כעת בין שני בני הזוג כשהתא המשפחתי מתפרק.

רכוש משותף בין בני זוג

מי שבחרו בעבר להינשא זה לזו, בחרו לעשות כן כנראה מתוך תחושה אופטימית בנוגע לעתיד. בכל זאת, ברוב המכריע של המקרים, בבואם לקבל החלטות שישרתו את שניהם ואת הילדים, כמו גם את טובת העסקים המשותפים אם יש כאלה, הם מגיעים לא אחת לקונפליקטים שנראים כמעט בלתי פתירים. 

בתחום הרכוש המשותף, ובמיוחד במקרה של עצמאים ובעלי עסקים, עולות שאלות רבות במהלך ניסוח הסכם הגירושין עד שלעיתים חשוב במיוחד לערב עורך דין גירושין המתמחה בעצמאים ובעלי עסקים.

האם העסק משותף לשני בני הזוג?

בתי המשפט נוטים לראות ברכוש, בנכסים ובמוניטין, כמו גם במה שנקרא "נכסי הקריירה" של כל אחד משני בני הזוג שנצברו במהלך הנישואין, כפירות העבודה המשותפת, גם במקרה שרק אחד מבני הזוג התפתח, גם במקרה שבו אחד מבני הזוג עמל על התפתחות העסק וההכנסות ובן הזוג השני לא תמך כלל, וגם במקרים בהם העסקים המשותפים רשומים על שמו של בן זוג אחד בלבד.

יוצא מכלל זה הוא עסק שנפתח עוד לפני הנישואין, אולם גם במקרים אלה, כל התפתחות שחלה בעסק, בהכנסותיו, במוניטין שלו, בפוטנציאל ובנכסים שלו – שייכים לשני בני הזוג באופן שווה. גם השקעות שיובילו בעתיד להכנסות גבוהות יותר מהעסק, עשויות להילקח בחשבון בהערכת שווי העסק בעת הגירושין.

איך מחשבים את שווי העסק לחלוקה?

במקרה של חוסר הסכמה בנוגע לאופן החלוקה של העסק המשותף, ימונה שמאי מטעם בית המשפט שיעריך את שווי העסק. ההערכה של שווי העסק עומדת בבסיס החלטת בית המשפט בנוגע לאופן חלוקת הרכוש. במהלך הערכת השווי של העסק, חשוב יהיה לקחת בחשבון נושאים כמו:

  • מה ההכנסות והנכסים של העסק?
  • האם העסק היה קיים עוד לפני הנישואין ואם כן, האם הוא התפתח או גדל במהלך הנישואין?
  • מה היה חלקו של כל אחד משני בני הזוג בתמיכה ישירה או עקיפה להתפתחות העסק?
  • מה החובות של העסק?
  • האם יש הכנסות שלא דווחו, נכסים שבן הזוג שאינו מנהל את העסק אינו מודע להם או חובות שחשוב לקחת בחשבון בעת קביעת ערך העסק?
  • האם פעולות שבוצעו במהלך הנישואין ולא הביאו לעלייה במכירות (כמו מסע פרסום, השקעה במכונות וכדומה) צפויים להביא עלייה בשווי המוניטין של העסק או בהיקפי הפעילות שלו בעתיד, כתוצאה ממאמץ משותף של שני בני הזוג במהלך הנישואין?
 

כפי שקל לראות, בתהליך קביעת השווי של עסק בגירושין חשוב להתייחס למגוון נרחב של נקודות סובייקטיביות ואובייקטיביות, וחשוב מאוד לקבל ליווי של עורך דין גירושין המתמחה בגירושין לבעלי עסקים או לעצמאים. רק היכרות עמוקה עם נוסח החוק וניסיון, יסייעו לבנות הסכם גירושין שיאפשר לעסק להמשיך לפעול.ן

חלוקת עסק משותף

עו"ד חגית לב

"אני אדאג שתקבל את המקסימום שמגיע לך"
שליטה מלאה ברכוש ובכספים תוך שמירה על האינטרסים שלך !

לב משרד עורכי דין עוסק בתחום דיני משפחה וירושה. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים בארץ ובחו”ל דיסקרטיות ואמינות ואנושיות אצלנו זה שם המשחק.

מעל 500 ממליצים וחוות דעת של אנשים שעברו את זה כמו גדולים
  • חגית ליוותה אותי במשך כמעט 3 שנים בתיק מורכב ואינטנסיבי. חגית ליוותה אותי מבוקר ועד ליל, תמיד סבלנית, קשובה, שולטת בכל הפרטים, והכי חשוב - מקצוענית מאין כמותה. אם הייתי צריך לעבור חלילה שוב את המסע הזה, הייתי בוחר בה ללא צל של ספק. אומרים שבמסע משפטי, מעבר למקצוענות ומקצועיות, צריך גם חבר שידע היכן ללחוץ והיכן להרפות - אז אם הגעתם לכאן, יש לכם את המלצתי החמה!

    Guy Shalom Avatar Guy Shalom
    20/12/2020
  • עו"ד חגית לב, היא לפני הכל קסם של אישיות!! 🌸🌸🌸🌸 היא סובלנית, אכפתית, רגישה , מסורה ונאמנה ללקוח ולעבודתה.אישה מדהימה עם המון נתינה ולב ענק. חגית מאוד מקצועית ועזרה לי לפני 5 שנים כשהייתי בהליכי גירושין מתקדמים, יעצה ונתנה לי מס' טיפים על מנת שאעבור את התהליך על הצד הטוב ביותר ובקלות בבית הדין הרבני. היה לי מזל גדול שפניתי אליה, כיוון שעו"ד שליוותה אותי בהתחלה, החסירה ממני פרטים ולא נתנה לי את כל המידע והאינפורמציה. חגית דאגה לי ובזכותה תהליך הגירושין שלי עבר בשלום. בשנה האחרונה , פניתי לחגית שוב בענייני תהליך הורות משותפת שהתחלתי ובכוונתי להמשיך אצלה.כן ירבו כמוה !! ממליצה בחום ובאהבה לפנות אליה . בברכה, טליה לוי

    tali levy Avatar tali levy
    20/07/2022
  • הפנתי אליך חברה לגבי גירושים אזרחים הסכם הורות משותפת וחלוקת רכוש. עזרת לה עם הרבה סבלנות והמחירים הוגנים תודה לך אשמח להמשיך ולהמליץ

    Jenya Noname Avatar Jenya Noname
    20/12/2020
  • הפנתי חברה קרובה ויקרה שלי לקבלת ייעוץ משפטי במשרדה של עו"ד חגית לב . החברה סיפרה לי שחגית הייתה קשובה, והרגיעה אותה וניסתה למצוא דרך למנוע את פירוק המשפחה ולא ראתה אותה כפנקס צ'קים מהלך. אשמח להמליץ ולהפנות שוב בלב שלב

    יעלי רהב-סיון Avatar יעלי רהב-סיון
    20/12/2015
  • הפנתי אלייך חברה לייעוץ. החברה הייתה מאוד מרוצה. כשיצאה ממך הייתה רגועה, המחיר על הייעוץ היה הוגן. תודה שהיית זמינה גם בתקופה מאתגרת זו

    שירן אסולין Avatar שירן אסולין
    20/12/2020
  • הפנתי לחגית ידידה טובה שלי לייעוץ משפטי עקב סכסוך משפחתי עם בעלה, חגית הזמינה את בעלה של החברה שפגישת גישור, והצליחה לגשר בינהם ולאפשר להם להיפרד יפה, בפרק זמן קצת יחסית, תודה חגית - שמח להמליץ בחום על שירותיך

    שקד רויטלמן Avatar שקד רויטלמן
    20/12/2019
  • ‫אילנה שניר (דר' אילנה שניר)‬‎ Avatar ‫אילנה שניר (דר' אילנה שניר)‬‎
    20/12/2020
  • הפניתי לחגית חבר טוב . הוא הגיע לייעוץ מפוחד וחושש מעתידו הכלכלי. בפגישה חגית הסבירה לו בבהירות ובמקצועיות את כל השלבים בתהליך והרגיעה אותו. לאחר הפגישה הוא הודה לי על ההפניה .

    b-digitali Avatar b-digitali
    20/12/2017
  • Nadav Raz Avatar Nadav Raz
    20/12/2015
  • כחוקר פרטי מזה 30 שנה יצא לי לעבוד עם עורכי דין רבים. בשנים האחרונות נחשפתי לעבודתה של חגית לב והתרשמתי מהיחס והמקצועיות של הלקוחות המשותפים שלנו, כאשר יושרה והכוונה אמיתית למטרות של לקוחותיה הם אלו שמניעים אותה. תודה על מה שאת עושה. סאם

    Sam Zybert Avatar Sam Zybert
    20/12/2020

אז מה הדבר הנכון

לעשות עכשיו

במקרה שלך?