fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חלוקת עסק בגירושין – 2021

עו"ד חגית לב

"אני אדאג שתקבל את המקסימום שמגיע לך"
שליטה מלאה ברכוש ובכספים תוך שמירה על האינטרסים שלך !

לב משרד עורכי דין עוסק בתחום דיני משפחה וירושה. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים בארץ ובחו”ל דיסקרטיות ואמינות ואנושיות אצלנו זה שם המשחק.

מעל 500 ממליצים וחוות דעת של אנשים שעברו את זה כמו גדולים

במהלך חיי הנישואין, שעה ששני בני הזוג מחויבים זה לזו ולזוגיות, זוגות רבים מקבלים החלטה משותפת לעניין ההתפתחות המקצועית והכלכלית של המשפחה.

 

זוגות רבים מקבלים לעיתים את ההחלטה, כי אחד מבני הזוג יתפתח מבחינה מקצועית, ירכוש ידע, מיומנות, מוניטין בתחום עיסוקו, יפתח רשת לקוחות ויקים עסק עצמאי. בעוד שבן הזוג האחר ישקיע במשפחה ובילדים ויעצור את התפתחותו המקצועית.

 

חשוב לזכור שאורח חייהם של עצמאיים שונה מאד מאורח חייהם של שכירים ולעיתים ימצא עצמו בן הזוג שהקים עסק עצמאי נעדר שעות רבות מהבית, משתמש בכספים משותפים שבני הזוג צברו יחד למען העסק ואף ייטול הלוואות והתחייבויות על שמם של שני בני הזוג, דבר שעלול לפגוע בזוגיות ואף להביא לפירוק התא המשפחתי.

 

פעמים רבות, מטעמים כאלה ואחרים מי מבני הזוג שיקים עסק עצמאי ירשום אותו על שמו בלבד. עם זאת, סעיף 5 לחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973 (להלן: "החוק") קובע כי כל הזכויות והנכסים שנצברו ע"י בני הזוג (כולל עסקים, נכסי מקרקעין וכדומה) הינם משותפים לבני הזוג ובמקרה של פקיעת הנישואין, הנכסים והזכויות (למעט אלו שהוחרגו בדין) יתחלקו באופן שווה בין בני הזוג ולהלן חלוקת עסק בגירושין.

 

סעיף 8 לחוק נותן סמכות לערכאה המשפטית לעשות חלוקה שונה, שאינה שווה (אך לעיתים שוויונית) ברכוש המשותף "ככל ויש נסיבות שמצדיקות זאת". שימוש בסעיף זה ייעשה משיקולי צדק והוגנות ששונים מערכאה לערכאה (ואף משופט לשופט), בעת ביצוע איזון המשאבים בין בני הזוג ומדובר בשיקול דעת רחב מאד.

 

מי עושה הערכת שווי של עסק בגירושין ??

במקרים בהם אחד מבני הזוג הקים עסק עצמאי, בן הזוג השני יבקש בעת הגירושין לקבל לידיו מחצית מהזכויות בעסק או מחצית משווי העסק.

 

מי שאמון על בדיקת שווי העסק והעברת מסקנותיו לבני הזוג ולערכאה השופטת הוא בדרך כלל רואה חשבון ואקטואר (שממונים ע"י בימ"ש או ע"י הצדדים בהסכמה) (להלן: "המומחה") שעובדים לעיתים יחד ובמקביל על מנת לנתח את שווי העסק שקיים למי מבני הזוג או לשניהם.

 

על מנת שבני הזוג והערכאה השיפוטית יוכלו לכמת את שווי העסק/ים ששייך למי מהצדדים, אותו אקטואר/ רואה חשבון שנבחר לערוך הערכת שווי ילמד את החברה ואת פעילותה ויבחן באמצעות דו"חות שקיבל מהעסק את תזרים ההכנסות של העסק, שווי נכסים לא מוחשיים כמו פטנטים, מוניטין וכדומה, הערכת רווחיות העסק בעתיד ובסופו של דבר יגיש את מסקנותיו לידי בני הזוג.

לעיתים, לא תהא הסכמה בין בני הזוג לגבי דו"ח האיזון הסופי שהוגש ו/או לגבי מסקנותיו של רואה החשבון/האקטואר ולכל אחד מהצדדים תהיה זכות להגיש שאלות הבהרה ומסמכים נוספים למומחה על מנת לדייק את המסקנות ואף לשנותן.

 

מוניטין של עסק בתהליך גירושין

מוניטין עסקי, נכסי קריירה, טכנולוגיות וכושר השתכרות הם נכסים לא מוחשיים שלעיתים בן הזוג שאינו הבעלים של העסק ידרוש באמצעות בקשה להערכת שווים. אקטואר/ רואה חשבון יצטרך לשום את שווי הנכסים הללו.

 

מוניטין הוא למעשה שווי של אדם כבעל עסק. התייחסות למוניטין עסקי של אדם בעת פקיעת הנישואין הוא נושא די חדש ובפסיקת בתי המשפט ניתן למצוא טענות לכאן ולכאן בעניין שיתוף בן הזוג (שלא היה שותף בעסק או שאינו בעל המוניטין) בשווי מוניטין של בן הזוג, בעל העסק.

 

נכסים שאינם מוחשיים כדוגמת מוניטין עסקי, בעבר, לא נחשבו כנכסים ברי חלוקה בישראל, כיום המצב שונה.

 

עם זאת, מלומדים רבים כדוגמת פרופ' שחר ליפשיץ טוענים כי מוניטין עסקי הוא בר איזון, כלומר, חלק ממצבת הנכסים המשותפים ויש לאזנו יחד עם יתר הנכסים המוחשיים, בהתאם לנסיבות. למסקנה הזו הגיעו מלומדים נוספים שטענו כי יש לפצות את בן הזוג שנשאר בבית לגדל את הילדים ולתמוך בבן הזוג שהחליט להתפתח ולפתוח עסק עצמאי- על השנים הללו שהשקיע בבית.

 

המלומדים מסבירים, כי חלוקה שוויונית אינה בהכרח חלוקה שווה של נכסים וכספים בין בני הזוג ובפועל קרו מקרים בהם בתי המשפט ובתי הדין הרבניים השתמשו ברכיב המוניטין כדי לאזן יכולות כלכליות של בני הזוג בעת הגירושין. ככל שיהיה פער גדול יותר בין הכנסות הצדדים כך יטה בית המשפט יותר ויותר לחלק את נכסי הקריירה והמוניטין שנצברו.

 

לשם עריכת שווי מוניטין של בעל עסק יש צורך לפנות לאקטואר/ רואה חשבון שיבצע הערכת שווי.

 

חשוב להבהיר, כי להבדיל מבחינת שווי עסקים לא מוחשיים, בבחינת הזכויות הפנסיוניות שצבר כל אחד מבני הזוג, הכספים שבחשבונות הבנק וסכומים שאמורים להתקבל מקרנות השתלמות לא יורגש הבדל גדול בין אקטואר/רו"ח כזה או אחר שכן מדובר בנכסים מוחשיים שניתן לכמת ולהגיע לשווי די מדויק.

עם זאת, כאשר הדבר נוגע למוניטין / נכסי קריירה או כושר השתכרות ייתכן שיהיו הבדלים גדולים בין הערכות שווי שאף יוכלו לשמש כ"קלף" מיקח בעריכת הסכם גירושין.

איך להתגרש מבלי להתרושש?
איך לשמור על הילדים בתהליך גירושים?
איך לקבל את המקסימום ברכוש וכספים?
איך להסתדר כלכלית במהלך הגירושים ולאחריהם?

רוב האנשים שרוצים להתגרש מקוים שזה יגמר מהר ובטוב ולמעשה, אין להם כוח למלחמה.
עובדתית !!! רוב הלקוחות מגיעים מהר להסכם גירושים שמשקף את הרצונות והצרכים שלהם.

ריכזתי עבורכם את רוב התשובות לשאלות שחוזרות על עצמן בפגישת ייעוץ
לקבלת כל המידע במקום אחד וללא עלות – לחצו כאן

עו"ד חגית לב

"אני אדאג שתקבל את המקסימום שמגיע לך"
שליטה מלאה ברכוש ובכספים תוך שמירה על האינטרסים שלך !

לב משרד עורכי דין עוסק בתחום דיני משפחה וירושה. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים בארץ ובחו”ל דיסקרטיות ואמינות ואנושיות אצלנו זה שם המשחק.

מעל 500 ממליצים וחוות דעת של אנשים שעברו את זה כמו גדולים
  • הפנתי אליך חברה לגבי גירושים אזרחים הסכם הורות משותפת וחלוקת רכוש. עזרת לה עם הרבה סבלנות והמחירים הוגנים תודה לך אשמח להמשיך ולהמליץ

    Jenya Noname Avatar Jenya Noname
    20/12/2020
  • הפניתי לחגית חברה שלי שבעלה הפעיל כלפיה אלימות כלכלית ״וסגר לה את כל הברזים״. חגית ליוותה אותה בהצלחה והשיגה עבורה בהסכם הגירושין 50% זכויות מהווילה במושב וזאת למרות הסכם ממון שהיה לפני הנישואים. שמח להמליץ על עו״ד חגית לב שמטפלת בנואעם רגישים אלו ברכות ובמקצועיות

    Ori Segev Avatar Ori Segev
    20/12/2018
  • אני ממליץ על חגית לב שיש לה לב ענק. למרות הפרעות שלי ואתגרים של המצב. הצלחת להשיג לי הסכם גירושים שעושה לי סדר בחיים. תודה לך

    david dar Avatar david dar
    20/12/2020
  • הפנתי לחגית ידידה טובה שלי לייעוץ משפטי עקב סכסוך משפחתי עם בעלה, חגית הזמינה את בעלה של החברה שפגישת גישור, והצליחה לגשר בינהם ולאפשר להם להיפרד יפה, בפרק זמן קצת יחסית, תודה חגית - שמח להמליץ בחום על שירותיך

    שקד רויטלמן Avatar שקד רויטלמן
    20/12/2019
  • Roy Kuper Avatar Roy Kuper
    20/12/2020
  • לעו"ד חגית לב אני רוצה להודות לחגית על השירות המקצועי, הסבלני והמסור לאורך כל הדרך. על התמיכה והדאגה והגישה המדהימה! אין כמוך.

    Ruzana Boruhov Avatar Ruzana Boruhov
    20/06/2022
  • המלצתי לחבר לעבור הליך גירושין אצל עו״ד חגית לב אחרי ששמעתי מספר המלצות מחברים ומכרים ההליך עבר השלום ואני שומע רק תשבוחות עורכת דין מספר 1 בתחום

    Idan Levi Peor Avatar Idan Levi Peor
    20/12/2017
  • תודה רבה לך חגית על הליווי המסור והאישי - את בטח לאה עורכת דין רגילה - אשמח לןהמליץ בלב שלם

    adi mishani Avatar adi mishani
    20/12/2020
  • הפניתי לחגית אנשים יקרים לי שחזרו לומר לי תודה. זה אומר הכל :-)

    Liat Ben Hayun Avatar Liat Ben Hayun
    20/12/2020
  • היי חגית יקירה! אין כמוך.זה כל כך נעים לראות שאת דואגת לנו מעבר ליחסי עו"ד -לקוח בלבד,אלא מכל הלב וזה כבר עושה המון,ואנחנו אוהבים אותך על זה!!! מי יתן ועוד יירבו כמוך

    עינת בלונדר Avatar עינת בלונדר
    20/12/2017

אז מה הדבר הנכון

לעשות עכשיו

במקרה שלך?