fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משמורת משותפת מזונות

עו"ד חגית לב

"אני אדאג שתקבל את המקסימום שמגיע לך"
שליטה מלאה ברכוש ובכספים תוך שמירה על האינטרסים שלך !

לב משרד עורכי דין עוסק בתחום דיני משפחה וירושה. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים בארץ ובחו”ל דיסקרטיות ואמינות ואנושיות אצלנו זה שם המשחק.

מעל 500 ממליצים וחוות דעת של אנשים שעברו את זה כמו גדולים

אם הגעת לכאן זה אומר שיש לך צורך לדעת איך מתנהלת
משמורת משותפת מזונות,
 נכון ?

לכל פעולה או אמירה שלך מעכשיו יש השפעה על התוצאה שתשיג.

ואם רוצים לדעת מה לעשות כדי לקבל את
המקסימום שמגיע לך ברכוש ובכספים
אז הגעת למקום הנכון עבורך!

ברור שיש לך מה להפסיד במאבק גירושין ולא רק כסף! אפשר לאבד את שליטה בעסק שלך, בחופש שלך ובקשר עם הילדים אם הדברים לא יתנהלו בחוכמה.

לאחר ניסיון של 2 עשורים בהשגת הסכמי גירושין הוגנים אני אענה לך מראש על חלק גדול מהשאלות והחששות שלך ואראה לך איך להימנע מבעיות משפטיות וכלכליות.

משמורת משותפת היא משמורת בה שני ההורים חולקים בזמני השהות עם הילדים באופן שווה, או כמעט שווה. לאחרונה, חל שינוי בתפיסת בית המשפט את נושא המשמורת ואת נושא המשמורת המשותפת, והחלה ההבנה כי הדבר הטוב ביותר בעבור הילד הוא להיות עם שני הוריו, עד כמה שניתן

איך להתגרש מבלי להתרושש?
איך לשמור על הילדים בתהליך גירושים?
איך לקבל את המקסימום ברכוש וכספים?
איך להסתדר כלכלית במהלך הגירושים ולאחריהם?

רוב האנשים שרוצים להתגרש מקוים שזה יגמר מהר ובטוב ולמעשה, אין להם כוח למלחמה.
עובדתית !!! רוב הלקוחות מגיעים מהר להסכם גירושים שמשקף את הרצונות והצרכים שלהם.

ריכזתי עבורכם את רוב התשובות לשאלות שחוזרות על עצמן בפגישת ייעוץ
לקבלת כל המידע במקום אחד וללא עלות – לחצו כאן

אם הגעת לכאן זה אומר שיש לך צורך לדעת כמה משלמים
מזונות במשמורת משותפת.

לכל פעולה או אמירה שלך מעכשיו יש השפעה על התוצאה שתושג.

בתהליך הגירושין, טרם קבלת הגט, מחוייב הגבר לשלם האישה מזונות. בימי המקרא ראו באישה את הצד החלש אשר זקוק להגנה ועד היום נהוג חוק עברי זה.

במקור ניתנו מזונות אלה כדי לדאוג לאישה שלא תהיה תלויה בגחמות הבעל, שמתנכר לה  ומבקש את הגט.

לכן מחויב הבעל לשלם, בכפוף להסכמים, דמי מזונות עד אשר יתקבל הגט כאשר תהליך זה עלול להיגרר מספר חודשים ארוכים. אולם במציאות המודרנית של ימנו , היוצרות עלולות להתהפך לפעמים.

התגמול הרב הניתן ממזונות האישה יוצר פיתוי רב למתגרשות לנקוט בפעולות זדוניות על מנת לזכות בהם לאורך זמן ושלא בצדק.
להערכת עורכי דין לענייני משפחה, כ-30 אחוזים מהנשים המתגרשות מעכבות את הסכמתן לקבלת גט מהבעל שלהן, וממשיכות ליהנות מדמי מזונות.

נשים רבות נוקטות בפעולות מלאכותיות על מנת לשכנע את בית הדין כי מגיעים להן מזונות אישה, פעולות העלולות לפגוע בכיסו של הבעל ובנפשם של הילדים המשותפים.

מדי שנה עולה אחוז המתגרשים בישראל, והוא עומד כיום על 30 אחוז מכלל הזוגות. הליך הגירושים כרוך במקרים רבים במאבקים משפטיים שלעיתים הופכים לארוכים ומיגעים.

מעבר לבעיית חלוקת הרכוש, הסדרי השהות וקביעת מזונות לילדים, ניצבים בתי המשפט בפני סוגיה כבדת משקל שרבים אינם מודעים אליה: קביעת מזונות האישה בטרם ניתן לה גט.

על פי החוק  זכאית האישה למזונות מבעלה עד לרגע בו מתקבל הגט.

תפקידם של מזונות אלה לשמר את רמת חייה עד אשר ייעתר בעלה לתת לה גט והיא תסכים לקבלו.

על כן מזונות האישה הם בראש ובראשונה הלכה הומנית שמטרתה לשחרר את האישה מתלות מוחלטת מבעלה המפרנס אותה, בניהולה מולו מאבק גירושים.

אך במציאות המודרנית, פעמים רבות האישה מצליחה לפרנס את  עצמה, ומשכורתה יכולה גם להיות גבוהה יותר ממשכורתו של בעלה.

כדאי לציין כי לא כל דרישה של אישה למזונות היא סחיטה לא צודקת.

להיפך, במקרים רבים מדובר בפעולה שאכן מצילה את האישה מתלות מוחלטת בבעל.

אך כאשר נוקטת האישה בהליכים שונים במטרה לנפח את מזונות האישה, ולהאריך במלאכותיות את התקופה בה היא זכאית להם, על הבעל המתגרש להראות זאת בפני בית המשפט ולהפחית מעול הפרנסה המוטל עליו.

במקרים בהם הורגלה האישה לרמת חיים גבוהה, המזונות שנקבעים לה גבוהים מאד, וכך למעשה אין לה אינטרס אמיתי להפסיק את קבלתם ולהסכים לקבל גט מבעלה.

התמשכות תשלום מזונות האישה, שעלותם מגיע לעתים לסך של אלפי שקלים לחודש, יוצרים לחץ כלכלי קשה על הבעל.

לחץ זה עלול לגרום לו לוותר על דרישות לא מוצדקות של האישה, וכך הופכים המזונות למכשיר סחיטה יעיל ואכזרי.

 

מזונות אישה – איך מזהים סחטנות?


על מנת לחשוף מניעים פסולים בבקשה למזונות האישה, יש לבדוק אם דרישותיה עומדות בקנה אחד עם רוח ההלכה, כלומר, האם היא באמת נסמכת על פרנסתו של בעלה, והאם היא באמת ובתמים מנסה לקצר את תהליך הגירושים, ולא עוצרת אותו שלא לצורך.

האם האישה מתפרנסת בעצמה?

על פי ההלכה האישה פטורה מלשאת בעול פרנסת המשפחה. אך אם חלק נכבד מהכנסות המשפחה מגיעות מעבודתה, רשאי הבעל לטעון שדי לה במעשה ידיה, ולכן הוא לא חייב מלפרנס אותה.

גם אם האישה הפסיקה לעבוד בסמוך לעליית יחסי הזוג על שרטון, הדבר עלול להיחשב לדרישה בלתי מוצדקת למזונות.

כמו כן, אם האישה היא בעלת השכלה ורקע מקצועי נרחבים היכולים לאפשר לה השתכרות גבוהה, והיא בוחרת שלא לצאת לעבוד, יכול הבעל לטעון שהיא לא מממשת את פוטנציאל ההשתכרות שלה, ולכן לא מגיעים לה מזונות אישה מלאים.

 

מזונות אישה – משמעות המגורים בנפרד


כאשר האישה גרה בנפרד מהבעל היא תזכה ברוב המקרים למזונות אישה.

מדוע?
כיוון ועובדה זו מוכיחה מעל לכל ספק שחיי השיתוף הכלכליים בינה לבין בעלה תמו. אך אישה הנוקטת בפרובוקציות שונות בניסיון לגרום לבעל לעזוב את הבית המשותף, נוקטת בתרגיל נבזי ומסוכן.

אם ייחשפו מעשיה, עלול בית הדין להכריז עליה כאישה מורדת ולשלול ממנה את המזונות להם היא מצפה.

יש לזכור כי מטרת הפרובוקציות היא להשיג צו הרחקה נגד הבעל מהבית. תרגיל זה מעניק לאישה יתרון יחסי, מעבר לשהייה בבית הממומן על ידי הבעל. הילדים נותרים תחת שליטתה של האם.

כעת היא יכולה לשלוט בהסדרי שהות, והבעל יכול לאבד את הקשר עם הילדים, דבר המהווה לחץ שעלול לגרום לו לוותר בתחומים אחרים שבמחלוקת.

גברים מתגרשים שסבלו מפעולות שונות של נשותיהם בעבר נמנעים מלהגיע לבית המשותף מחשש לתרגילים ופרובוקציות נוספים שעלולים להיגמר עבורם בלילה נוסף במעצר.

יש לזכור כי בית המשפט נוהג כלפי אישה שסבלה מאלימות בסטנדרטים שונים, ובצדק. אך אם אישה טופלת על בעלה האשמות למעשי אלימות, והדבר לא מתגלה לבית המשפט, היא עשויה לקבל באופן אוטומטי מזונות אישה מוגדלים.

כמו כן תשיג אותה אישה על פי רוב פיצוי בחלוקת הרכוש בגין הסבל אותו עברה כביכול, וחלוקת הרכוש בגירושין לא תשמור על היחס המקובל של חצי חצי.

פיצוי זה על אלימות הבעל כביכול, עלול להגיע לסכומי כסף נכבדים , ועל כן הפיתוי לטפול אשמה על הבעל גוברת.

אלימות נגד נשים היא בעיה רצינית המצדיקה צעדים חריפים וחד משמעיים נגד בעלים אלימים.

אבל אם יתגלה כי האישה טפלה האשמות על הבעל עלול בית הדין הרבני להכריז על האישה כמורדת, ולכפות עליה גט מיידי.

תלונות שווא גם פוגעות קשה בזכויות הנשים, שכן רשויות החוק והאכיפה עלולות ליחס תלונה אמיתית לתלונת שווא וזאת בשל ריבוי בתלונות השווא.

 

עיכוב מתן הגט


יש הערכה ש – 30 אחוז מהנשים עוצרות את מתן הגט לבעליהן, למרות שהמספרים האמיתים של מעוכבי הגט נמוכים בהרבה.

הדבר נובע מהתמשכות התהליכים לרישום בעל כמעוכב גט. הגט תלוי על פי רוב בהסכמת שני הצדדים, אלא אם כן הוא נכפה על ידי בית הדין.

אם האישה מעכבת את הסכמתה לקבלת גט ללא סיבה נראית לעין, היא יכולה להיחשד כמי שנהנית מהמצב ולהיות מוכרזת כסרבנית גט. דבר שיפגע  במזונות האישה הניתנים לה.

 

הגברת התלות בתקציב המשותף


כדי לקבל מזונות אישה גבוהים, האישה צריכה להוכיח כי היא נהנית מרמת חיים גבוהה, וכי הניתוק מבעלה לא מאפשר לה להמשיך ברמת החיים אליה הורגלה.

ההלכה הזו עלולה להיות מנוצלת לרעה. על מנת להוכיח כי הן נהנות מרמת חיים גבוהה נוהגות נשים מסוימות לפזר כספים ולהשתמש בחשבון המשותף ביד רחבה ובנפש חפצה.

חשוב לציין כי על מנת לצאת מחשבון בנק משותף חייבת להיות הסכמה של שני הצדדים, מה שעשוי להיות בעייתי במצב של הליך גירושין.

כאשר חשבון הבנק המשותף נמצא במינוס לא ניתן לסגור אותו, והמצב עלול להביא לסנקציות כלכליות על הבעל, ולעירוב גורמי גבייה לא סימפטיים ומסוכנים.

 

חשוב לתעד פעולות


יש לזכור כי החוק לא אוהב, ובצדק, כל גילוי של אלימות במשפחה, ובעלים רבים לא מודעים לכך שגם הרמת קול, שימוש בשפה מאיימת, שבירת חפצים ואפילו חבטה על השולחן נחשבים על פי חוק כאלימות של הבעל, בגינה הוא עלול לבלות לילה באבו כביר, ולהיות מורחק מיידית מהבית, ובצדק.

נשים אחדות מנצלות זאת ומעוררות פרובוקציות שיגררו את הבעל לאובדן שליטה על מעשיו.

בכל מקרה של פרובוקציות, על הבעל להתעלם, ואף להתרחק זמנית מהבית. כאשר בעלים חושבים כי טומנים להם מלכודת, יש המלצה לצלם ולתעד את הנעשה על מנת שיוכלו להוכיח לאחר מכן שתלונות האישה הן תלונות לא צודקות.

לרוב, לפעולות האישה קודמים איומים מרומזים  פורשים, ובמקרים אלה צריך הבעל לנקוט מיד בפעולה. אם האישה מאיימת למשל: אני אתלונן עליך, אני אכניס אותך לכלא, על הבעל להיערך לפרובוקציות שבפתח ולהתחיל להקליט ולתעד את המתרחש בבית.

 

אל תעזבו את הבית


אני ממליצה לבעל שלא לעזוב את הבית המשותף, על מנת לא להצדיק את טענות האישה על כך שהיא זקוקה לגורם שיפרנס אותה.

על הבעלים לזכור שליציאה מהבית יש משמעויות מרחיקות לכת. מעבר לכך שהבעל יצטרך לממן מעתה דירות שונות, זו שלו וזו של אשתו, הוא נותן לה שליטה על הסדרי השהות, ומחזק את בקשתה לקבלת מזונות אישה מוגדלים.

הוכיחו השתכרות נמוכה – רוב הנשים בישראל משתכרות פחות מגברים בתפקידם, ורוב בתי האב בישראל נסמכים על משכורתו של הבעל.

אך לעיתים קרובות הסטטיסטיקה מראות אחרת. לעיתים דווקא האישה היא המפרנסת העיקרית בבית, או לפחות בעלת הכנסה גבוהה ומכובדת.

כאשר חש הבעל כי בקשת האישה למזונות גבוהות, אני ממליצה לו לאסוף ראיות לפוטנציאל ההתפרנסות שלה. מכתבי הערכה והמלצה של מעסיקים, תעודות המעידות על כישורים מקצועיים ותלושי משכורת הנן חלק מהראיות העשויות לשכנע את בית הדין כי די לאישה במעשיי ידיה, כלומר, שיש לה יכולת השתכרות ממשית או פוטנציאלית.

 

זכויות וחובות בחשבון המשותף


אני ממליצה על סגירת חשבונות בנק משותפים כאשר מערכת היחסים מתחילה להידרדר וכאשר די ברור שהגירושים עומדים בפתח.

כאמור, החשבון המשותף עלול להפוך לשדה קרב עשן עבור זוגות רבים. כאשר החשבון מאוזן או בעל מאזן חיובי, יכול כל אחד מבני הזוג לבקש מהבנק לסוגרו. על כן נוהגים בני זוג המעוניינים להמשיך לינוק מהחשבון המשותף לנסות ולעצור את סגירתו.

הדרך הפשוטה לכך היא להכניס את החשבון למחויבויות כבדות על ידי פיזור צקים. כאשר החשבון נמצא בחובה אי אפשר לסוגרו. למרות זאת, אפשר לעקוף לעיתים את הבעיה החמורה הזו.

במקרה בו אתם חושדים כי בן או בת הזוג משתמשים לרעה בחשבון הבנק המשותף, ניתן לפנות לבנק ולבקש כי כל הוצאה מהחשבון יזדקקו לאישור של חתימת שני השותפים בחשבון.

הבנק יכבד דרישה זו גם אם היא מגיעה רק משותף אחד לחשבון.

אם הניסיון לחסום את ההוצאות מהחשבון נתקלות בקשיים, ואם בן או בת הזוג מפזרים צקים שלכם לגורמים לא סימפטיים, אני ממליצה לגייס כספים ממקורות אחרים ולכסות את המינוס, ואז לסגור את החשבון.

העובדה שאתם מכסים את החוב בחשבון, לא מוכיחה שאתם מכירים בחריגה כהוצאה משותפת. יש לקחת בחשבון שכיסוי החוב בחשבון יוכלל על ידי כל עורך דין גירושין מנוסה, בדרישה לחלוקת הרכוש בין בני הזוג.

תשלום מזונות אישה

ת: בהתאם לשלושה פרמטרים עיקריים: היקף צרכיה של האישה, רמת החיים בה חיו בני הזוג לאורך שנות הנישואין ומצבו הכלכלי של הבעל בהווה. מידע חשוב נוסף נמצא עבורך באתר.

ת: ככלל, כל הוצאותיה של האישה נכללות בתשלום המזונות, החל מביגוד והנעלה וכלה בהוצאות הרכב, עלויות מוצרי קוסמטיקה, חוגים ועוד.
התשובה המפורטת נמצאת באתר.

ת: אישה נשואה תהיה זכאית לתשלום מזונות אישה מן הבעל לאורך כל שנות הנישואין עד למתן גט. יש לציין, כי ישנן עילות בגינן יכולה אישה לאבד את זכאותה זו כמו למשל כאשר היא עובדת והכנסתה מעבודה מספיקה לכל צרכיה.

ת: מדובר בדרך כלל במצב שבו בני הזוג מצויים בסכסוך והבעל חדל לדאוג לפרנסת אשתו. אז רשאית האישה להגיש נגדו תביעת מזונות. אם תתקבל, תחויב הבעל לשלם לאישה את דמי המזונות מדי חודש עד לגט.
כתבתי בהרחבה על כך במאמר, כנס עכשיו!

בבד בבד עם שינוי התפיסה בכל הנוגע למשמורת משותפת, חלה תמורה נוספת בקרב שופטי בית המשפט, וניתן לראות שינוי בכל הנוגע לתשלום דמי המזונות על ידי האב.

ניתן לראות כי בניגוד לעבר, בית המשפט מנסה לחתור לשוויון הן בתחום תשלום דמי המזונות והן בתחום המשמורת המשותפת.

כפי שנראה מיד, בניגוד לעבר, יתכנו בהחלט מקרים בהם תהיה משמורת משותפת ללא מזונות.

הכנסה משכר עבודה, ובנתון למכלול נסיבות המקרה.

חישוב דמי מזונות ילדים

נקבע כי פרשנות זו של הדין העברי עולה בקנה אחד עם עקרון טובת הילד, שכן אין היא גוררת חיוב עודף על האב, באופן שעלול לפגוע ביכולתו הכלכלית של האחרון לספק את צרכיו של הילד בפרקי הזמן שבהם הוא שוהה במשמורתו, והיא מקדמת את השוויון בין נשים לבין גברים שכן היא אינה קובעת חיוב עודף במזונות שמוטל על אחד ההורים מחמת מינו בלבד, ומבלי להתחשב בהכנסותיו ובשיקולים נוספים הרלוונטיים לנסיבות המקרה הפרטני.

משמורת משותפת ללא מזונות ילדים


כאמור, לאור פסיקתו החדשה של בית המשפט העליון אשר מחייבת את בתי המשפט המחוזיים ואת בתי המשפט לענייני משפחה, כאשר זוג יגיש תביעה לגירושין, משמורת ומזונות, בית המשפט כעת יסתכל על שני הצדדים, על הכנסת האם כפי שמסתכל על הכנסת האב, על פוטנציאל השתכרותה, וכן מקורות עזרה ומימון נוספים אם קיימים וגובהם.

רק לאחר שבית המשפט יבחן את כל הפרמטרים, יקבעו דמי המזונות, זאת בהתאם גם לזמני שהות הילדים עם האב.

במצב בו הכנסות האם יהיו שוות לאב ואף יעלו עליו – יבוטלו דמי המזונות כליל. הורה אשר ניגש לפתחו של הליך גירושין ומעוניין לבדוק האם קיים סיכוי שלא יפסקו לו דמי מזונות כלל, רצוי כי יתייעץ עם עורך דין גירושין המתמחה בדיני המשפחה מאחר ומדובר בנושא מורכב והרה גורל.

איך אוכל לעזור לך?

משמורת על הילדים


במרבית המקרים, לשני ההורים חשוב מאד להמשיך להיות קרובים לילדיהם אחרי הגירושין, כפי שהיו לפני הגירושין.

אך לרב, המציאות הינה שונה. בהיעדר נסיבות המצדיקות העדפת הורה אחד על פני ההורה השני, לרב בית המשפט יפסוק לבני הזוג משמורת משותפת, ובמצב זה ההורים יאלצו להתחלק בזמני השהות עם ילדים חצי-חצי.

מתי כדאי משמורת משותפת מזונות

למרות שלעיתים הדבר מהווה חוסר נוחות, או שהדבר הינו לא לשביעות רצון הצדדים, רצוי כי בני הזוג לשעבר ילמדו להסתדר זה עם זו, ולהתחשב האחד בשני לבקשת הצד השני.


משמורת ילדים משותפת


כשבני זוג מחליטים להתגרש, רצוי ויגיעו להסכמות ביניהם בכל הנוגע למשמורת משותפת מזונות על הילדים.

באם אפשר, בטרם פניה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, מוטב לצדדים לנסות ולפנות לגישור על מנת לגבש הסכם גירושין אשר ישקף את רצונותיהם בכל הנוגע למשמורת ילדים משותפים.

למרות שהליך הגישור הוא הליך המתנהל מחוץ לכותלי בית המשפט ואינו מחייב את מי מהצדדים, כדאי לפנות לעורך דין לענייני משפחה המתמחה בתחום דיני המשפחה ובעל ניסיון בתחום משמורת הילדים על מנת שייצג את האינטרסים של ההורה בהליך.

תשלום במשמורת משותפת מזונות


גובה תשלום מזונות במשמורת משותפת הינו שונה לחלוטין מגובה תשלום מזונות במשמורת חלקית או משמורת מלאה של האם. אם בעבר בכל מקרה היו נפסקים לאב דמי מזונות ילדים, ללא התחשבות במשכורת האם והכנסתה, הרי שהיום הדברים שונים לחלוטין ובית המשפט יכול לפסוק לבני הזוג משמורת משותפת ללא מזונות כלל.

חשוב לזכור כי עם הזמן הלכות בית המשפט משתנות ומתקדמות, לכן רצוי לפנות לעורך דין לענייני משפחה לצורף ייעוץ והכוונה.


מזונות במשמורת משותפת


המצב המשפטי בעבר, שונה מאד מהמצב המשפטי היום. בעבר, מזונות לאב נפסקו כמעט וללא כל התחשבות בשכרו, ומעבר לכך – ללא כל התחשבות בשכר האם ובהכנסותיה. אך בתקופה האחרונה, חלו תמורות בגישת בית המשפט, בכל הנוגע לפסיקת דמי המזונות.

ככלל, כיום מתפתחת מגמה בבית המשפט אשר שואפת לשוויון בין בני הזוג, הן מבחינת פסיקותיהם בנושאי משמורת והסדרי שהות, והן בעניין תשלום דמי מזונות ילדים.

בתי המשפט הטיבו להבין, כי פסיקת דמי מזונות גבוהים, רק תקשה על האב ולא תשיג את המטרה. הרי על מנת שהאב יצליח לעמוד בתשלום דמי מזונות גבוהים אשר בדרך כלל נפסקים לו, יאלץ לעבוד שעות ארוכות ומרובות, כאשר שעות עבודה אלה בוודאי שיגיעו על חשבון זמנו עם ילדיו.

במצב אחר, ואם האב לא יצליח לעמוד בתשלום המזונות אשר נקבע לו, גרושתו או המוסד לביטוח לאומי יכולים לפתוח כנגדו תיק הוצאה לפועל.

בתיקי הוצאה לפועל אלה, הריביות גבוהות במיוחד ועל כן קיים סיכוי לא קטן כי האב לא יצליח לעמוד בחוב אשר נוצר, החוב רק יגדל ויצמח כאשר לחייב אין כל יכולת פירעון.

לאחרונה, ניתן פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון בבע”מ 919/15, אשר מחולל מהפכה של ממש בכל הנוגע לפסיקת דמי מזונות לאב.

פסיקה של העליון בנושא משמורת משותפת מזונות 


“בגילאי 15-6 חבים שני ההורים באופן שווה במזונות ילדיהם מדין צדקה, תוך שהחלוקה ביניהם תקבע על פי יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות העומדים לרשותם, לרבות שכר עבודה, בנתון לחלוקת המשמורת הפיזית בפועל, ובשים לב למכלול נסיבות המקרה.”

במילים אחרות, עד גיל 6 על פי הדין דתי, האב חייב בתשלום מזונות ילדיו. אך מגיל 6 ועד גיל 15, מדובר במזונות מדין “צדקה”, וככאלה, יתחשבו כעת בהכנסות שני הצדדים על מנת להטיל את המזונות על שני ההורים באופן שיוויוני ככל שניתן.

מאחר ומדובר במזונות מדין צדקה, הרי שאין כל מניעה כי האם גם היא תישא בנטל המזונות החודשיים, באם מסוגלת לכך מבחינה כלכלית.

כך במצב בו הכנסת האם שווה לאב והילד שוהה אצל שני ההורים במשמורת משותפת מזונות, הרי שהגיוני שביותר כי דמי המזונות לרבות ההוצאות החריגות כגון ההוצאות החינוכיות ורפואיות, יתחלקו שווה בשווה בין שני ההורים.

מעבר לכך, במצב בו משכורת האם עולה על האב או במקרה בו לאם הכנסה ממקור אחר (כגון דירה למשל), ומצבו הכלכלי של האב פחות ממצבה, הרי שישנו סיכוי גבוה כי בית המשפט לא יטיל על אב דמי מזונות כלל.


כמה משלמים מזונות עבור ילד אחד ?


משמורת משותפת מזונות על פי רוב, מזונות לילד אחד יהיו גבוהים יותר ממצב בו ישנם מספר ילדים.

מזונות מינימום שנקבעו בפסיקה מיוחסים בדרך כלל למצבים בהם אנשים משתכרים ברמות שכר נמוכות והמינימום שנקבע עומד על סך של כ- 1250 ₪, הסך האמור נקבע לפני מספר שנים, ישנם שופטים המצמידים את הסכום הזה להיום.

מעבר לדמי המזונות נקבעים בהסכם גירושין גם דמי המדור כאשר הרכיב של דמי המדור לילד אחד הינו שליש מתשלום שכר הדירה או המשכנתא והוצאות אחזקת הבית כמו חשמל, מים וארנונה.

בפועל יש שופטים שאינם נצמדים לנוסחת השליש וקובעים סכום נמוך יותר.

מעבר לדמי המזונות והמדור נהוג לפסוק כי ההורים ישתתפו באופן שווה בהוצאות רפואיות שאינן ממומנות ע”י קופת החולים, טיפולים, רפואת שיניים וכן הוצאות חינוכיות כגון: חוגים, קייטנות, שיעורי עזר, אגרות חינוך וכדומה.

תנאים של משמורת משותפת

תביעת מזונות לקבלת הסכם מזונות


לעיתים, זוג הורים עורכים הסכם גירושין ולאחר מכן בחלוף השנים הם יוצרים הסדר חדש בנוגע למזונות הילדים וקיימת חובה אבסולוטית לאשר הסכם כזה על מנת שיקבל תוקף משפטי.

בהסכם המזונות מומלץ להתייחס לרכיבים הכלולים בסכום המזונות, כגון: שכר דירה ואחזקת הבית, ביגוד והנעלה, כלכלת הילד, קופ”ח, תרופות, הגיינה, ימי הולדת, חוגים, קייטנות, חינוך, ועוד רכיבים נוספים.

ככל ויפורטו הרכיבים כך תקטן האפשרות לחיכוכים בעתיד בנושא זה.

כאשר בני זוג, שיש להם ילדים משותפים, מתגרשים, בין השאר הם דנים גם בסכומי המזונות אותם ישלם האב לילדיו.

על האב ישנה חובה הלכתית ומשפטית לפרנס את ילדיו, ולכן כאשר ההורים מתגרשים, והאם היא המשמורנית של הילדים ולאב נקבעו הסדרי שהות עמם, עליו לשלם לאם הילדים סכום כלשהו שנועד לכלכלתם.

ישנם מקרים שבהם נקבע בתחילה סכום כסף כלשהו למזונות, אולם כעבור תקופה, אחד מן הצדדים מעוניין להגדיל את גובה המזונות או לחילופין להקטין אותם, מסיבות שונות.

הגדלה או הקטנה תשלום בתביעת מזונות


במצב כזה, ניתן להגיש תביעה להגדלה או הקטנה של המזונות. את התביעה יכולים להגיש שני הצדדים – הן האב המשלם והן האם המקבלת, ובמקרים רבים אף הילדים עצמם (בד”כ באמצעות אמם).

כאשר מוגשת תביעה להגדלה או הקטנה של המזונות, ידון בה בית המשפט ויחליט האם התביעה מוצדקת אם לאו.

איך מגישים תביעת מזונות?


תביעת מזונות להגדלה או הקטנת מזונות ניתן להגיש לבית המשפט בכל שלב שהוא.

אולם, כדי שתביעה שכזו תתקבל, יש להוכיח שינוי מהותי בנסיבות, אשר גורם לצורך בשינוי בסכום מזונות.

שינוי מהותי כזה יכול להיות, לדוגמא, מצב רפואי חריג של הילד, המחייב סכומי כסף גדולים יותר לטיפול בו, מצב רפואי חריג או פיטורין של האם, שגורמים לכך שאינה יכולה לכלכל את הילד, או לחילופין מצב רפואי או פיטורין של האב, שגורמים לכך שאינו יכול לעמוד בתשלום המזונות, ילדים מנישואין שניים של אחד ההורים (בהצטרף לנסיבות נוספות), וכדומה.

רוצה לקבל את המקסימום שמגיע לך?

מלא את הטופס מתחת לסרטון

וקבל גישה לסרטון הדרכה

שיראה לך  איך לקבל את המקסימום

שמגיע לך בהסכם גירושים

הרשמה להדרכה לתהליך גירושין | עו"ד חגית לב

ת:  כן, כל עוד הילדים הנם מעל גיל 6. על פי בפסיקה של בית משפט העליון 919/15, עד גיל 6 נושא האב לבדו בחובת מזונות הילדים ואילו מגיל 6 ואילך, בעת משמורת משותפת, חולקים ההורים חובה זו בהתאם לרמת הכנסותיהם והיקף זמני השהות.
מידע חשוב נוסף נמצא עבורך באתר.

ת: כן, אלא אם בית המשפט לענייני משפחה ביטל את חיוב המזונות בשל מצב כלכלי דומה של ההורים אשר אינו מצריך העברת תשלום באופן קבוע מהורה אחד למשנהו.
התשובה המפורטת נמצאת באתר.

ת: ככלל, כאשר ההורים משתכרים שכר זהה או דומה, לא יהיה תשלום מזונות. כל הורה יישא בהוצאות השוטפות של הילדים כאשר הם עמו והם יחלקו רק בהוצאות חריגות.
כתבתי בהרחבה על כך במאמר, כנס עכשיו!

ת: בעת הסכמה בין ההורים, בית המשפט/בית הדין יאשר לרוב את ההסדר. במקרה של מחלוקת, הדבר תלוי בנסיבות העניין ובין היתר בשאלה מהם גילאי הילדים ומהי רמת המסוגלות ההורית.
מידע חשוב נוסף נמצא עבורך באתר.

עו"ד חגית לב

"אני אדאג שתקבל את המקסימום שמגיע לך"
שליטה מלאה ברכוש ובכספים תוך שמירה על האינטרסים שלך !

לב משרד עורכי דין עוסק בתחום דיני משפחה וירושה. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים בארץ ובחו”ל דיסקרטיות ואמינות ואנושיות אצלנו זה שם המשחק.

מעל 500 ממליצים וחוות דעת של אנשים שעברו את זה כמו גדולים
  • ‫אילנה שניר (דר' אילנה שניר)‬‎ Avatar ‫אילנה שניר (דר' אילנה שניר)‬‎
    20/12/2020
  • הפנתי חברה קרובה ויקרה שלי לקבלת ייעוץ משפטי במשרדה של עו"ד חגית לב . החברה סיפרה לי שחגית הייתה קשובה, והרגיעה אותה וניסתה למצוא דרך למנוע את פירוק המשפחה ולא ראתה אותה כפנקס צ'קים מהלך. אשמח להמליץ ולהפנות שוב בלב שלב

    יעלי רהב-סיון Avatar יעלי רהב-סיון
    20/12/2015
  • הפנתי לעורכת דין לגירושין חגית לב חברה טובה שנקלעה למשבר זוגי קשה ובאמצע היו 3 ילדים קטנים. חגית המקסימה ליוותה אותה בתהליך ושמרה על כל זכויותיה הכספיות והן על תהליך מכובד ושמירה על הילדים. מומלץ מאוד!! :)

    עדי סיון Avatar עדי סיון
    20/12/2018
  • סימה Avatar סימה
    20/12/2020
  • Dor Rozen Avatar Dor Rozen
    20/12/2020
  • המלצתי לחבר לעבור הליך גירושין אצל עו״ד חגית לב אחרי ששמעתי מספר המלצות מחברים ומכרים ההליך עבר השלום ואני שומע רק תשבוחות עורכת דין מספר 1 בתחום

    Idan Levi Peor Avatar Idan Levi Peor
    20/12/2017
  • הפניתי לחגית חבר והוא היה סופר מרוצה מהמקצועיות, השירות האנושי, התמיכה הנפשית בהתמודדות עם התהליך הלא פשוט, וכמובן מהתוצאות! מומלץ בחום! שלא תזדקקו, אבל אם ח"ח כן, לפנות רק לחגית!

    Avi Krainer Avatar Avi Krainer
    20/12/2019
  • תודה רבה לך חגית על הליווי המסור והאישי - את בטח לאה עורכת דין רגילה - אשמח לןהמליץ בלב שלם

    adi mishani Avatar adi mishani
    20/12/2020
  • קיבלתי ייעוץ מקצועי בנושא צוואות וירושות - ממליץ בלב שלם

    eli zimmerman Avatar eli zimmerman
    20/12/2021
  • moshe zohar Avatar moshe zohar
    20/12/2021

אז מה הדבר הנכון

לעשות עכשיו

במקרה שלך?