fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסכם ממון ונכסי קריירה בגירושין

עו"ד חגית לב

"אני אדאג שתקבל את המקסימום שמגיע לך"
שליטה מלאה ברכוש ובכספים תוך שמירה על האינטרסים שלך !

לב משרד עורכי דין עוסק בתחום דיני משפחה וירושה. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים בארץ ובחו”ל דיסקרטיות ואמינות ואנושיות אצלנו זה שם המשחק.

מעל 500 ממליצים וחוות דעת של אנשים שעברו את זה כמו גדולים

אם הגעת לכאן זה אומר שאתה רוצה לדעת מה ההשפעה של הסכם ממון ונכסי קריירה בגירושין.

ברור שיש לך מה להפסיד בהליך גירושים אם לא תתנהל בחוכמה.
לכל פעולה או אמירה שלך מעכשיו יש השפעה על התוצאה שתשיג.

אם אתה רוצה לדעת מה עליך לעשות כדי לקבל את
המקסימום שמגיע לך בגירושים
אז הגעת למקום הנכון עבורך!

עריכת הסכם ממון הופכת להיות הליך מקובל בקרב זוגות אשר נמצאים בפתח חיי הנישואין.

אנשים לעיתים נרתעים מעריכת הסכם ממון, שכן הדיון המשפטי סביב החומר והכסף אינו עומד בקנה אחד עם הרומנטיקה והאהבה שזוג צעיר מרגיש בתחילת דרכו.

עם זאת, אכן ניתן לראות שינוי בתפיסה בקרב זוגות טרם נישואיהם, וזאת אפשר לנעוץ בסיבות אלה:

  • עלייה באחוז המתגרשים בישראל – מבחינה סטטיסטית, אחת מכל שלוש מערכות נישואין תסתיים בגירושין.
  • עליית גיל הנישואין – בניגוד לעבר בו אנשים היו מתחתנים בשנות ה-20 לחייהם, היום ישנה מגמת עליה וגילם של המתחתנים עולה, כמו גם הנכסים שהספיקו לצבור במהלך חייהם.

חשוב לזכור, כי הסכם ממון גובר על חלוקת רכוש לפי חוק יחסי ממון ולכן כדאי במיוחד לערוך אותו, כאשר יש פער כלכלי גדול בין בני הזוג, על מנת להגן על שני הצדדים להסכם.

בדיקה משפטית של היבטים כלכליים תציג לך כמה הרכוש והכספים שלך שווים
ומה תוכל לעשות כדי להשאיר אצלך כמה שיותר

* תקבל את המקסימום שמגיע לך

 

מהם זכויות סוציאליות?


זכויות סוציאליות יכולות להיות מגוונות מאד, הן כוללות קרנות השתלמות, ביטוח מנהלים, קופות גמל, פנסיה ועוד.

זכויות סוציאליות הן למעשה פירות אותן הרוויחו במשותף בני הזוג לאורך תקופת הנישואין. הדבר נכון בין אם שני בני הזוג עבדו יחדיו ובין אם רק אחד מבני הזוג יצא לשוק העבודה, כאשר בן הזוג השני עסק במשק הבית וגידול הילדים.

גם במצב דברים זה, שני בני הזוג תרמו במאמץ משותף לרווחתם הכלכלית.

חישוב הזכויות הסוציואליות ברות האיזון, מחושבות על ידי אקטואר אשר נותן את חוות דעתו לשם אופן חלוקתן בפועל. נשאלת השאלה באיזה שלב יקבל בן הזוג את הזכויות הסוציאליות ומה עושים, כאשר הזכויות אינן נזילות?

כאשר הזכויות אינן נזילות, לרוב יש להמתין עד למועד הפירעון שלהן, ביום שהזכויות יהיו נזילות בן זוג אחד ישלם לבן הזוג האחר את זכויותיו.

על מנת להבטיח כי כאשר הכספים ישוחררו, הסך המגיע לבן הזוג השני יועבר אליו– ניתן להטיל עיקול אצל הגופים הרלוונטיים המחזיקים בכסף או לרשום הערה לפי חוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, תשע"ד-2014 .

יש אפשרות נוספת בה יועבר סכום קבוע כל חודש, למשל במקרה בו משולמת פנסיה מדי חודש לבן הזוג, אותו מוטב יעביר לבן הזוג השני את חלקו מדי חודש.

במקרה בו צדדים בוחרים לנתק את הקשר הכלכלי באופן מוחלט לאחר הגירושין, אז ניתן לחלק את הזכויות הסוציאליות גם כאשר אינן נזילות, בתשלום שווי הזכויות בעת מועד הגירושין, באמצעות היוון הזכויות.

כך בני הזוג יכולים לסיים את מערכת היחסים הכלכלית לאלתר, מבלי להיות תלויים האחד בשני בהמשך.

אפשר לראות שמלאכת חלוקת הזכויות הסוציאליות של מי מבני הזוג אינה פשוטה היא, היא נתונה לחלוקה על ידי בית המשפט, פתוחה לחוות דעת אקטואר מטעם בית המשפט, וגם כאשר אחוז החלוקה ידוע – לא תמיד פשוט לחלקה.

הסכם ממון מסייע בהימנעות מהתדיינות משפטית ארוכה ומבהיר כבר מראש את האחוז המוגדר מכלל הזכויות הסוציאליות אשר יתחלק בין בני הזוג וקובע את דרכי החלוקה או שיכול לקבוע כי כל צד יישאר עם זכויותיו שלו ואז יימנעו הצדדים מבדיקת שווי הזכויות ואופן חלוקתן.

מהם נכסי קריירה?


נכסי קריירה הינם הגדרה לכושר השתכרות של אדם מנכסים שאינם מוחשיים, כגון: תואר אקדמי, מוניטין, רישיון מקצועי, מקצוע וכדומה. בעבר, הגישה השלטת היתה, כי נכסי קריירה אינם נכסים ברי איזון וכי קיים קושי לשום אותם. עם זאת, במרוץ השנים החלה להתפתח גישה אחרת אשר מכירה בנכסי קריירה כנכס בר איזון.

מוניטין נחשב כקניין המוכר כנכס. גם אותו, כמו גם את שאר הנכסים המוחשיים והבלתי מחושיים, ניתן לאמוד את שוויו ולחלקו.

בית המשפט העליון קבע בע"א 72/550 באומל נ' פה"ש חיפה, כי מוניטין הינו נכס בלתי מוחשי וכי זוהי זכות קניינית.

על אף שנראה, כי חוק יחסי ממון, הרלוונטי לנושא זה, עושה חלוקה ברורה בין הנכסים "שלה" לנכסים "שלו", לא כך הדבר, כי במקרים מסוימים גם נכסים אשר אחד מבן הזוג צבר כאינדיבידואל ובאים לידי ביטוי בעסק (כגון: תואר, מקצוע, מוניטין) הופכים לנכס משותף למרות שהעסק הוקם על ידי מי מהצדדים לפני הנישואין.

יש לזכור כמובן שאין מקרה דומה לאחר וכידוע, סעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון נותן לבית המשפט שיקול דעת באשר לחלוקת הרכוש בין הצדדים.

הסעיף מעניק סמכות לבית משפט לחלק את הנכסים שלא בדרך של מחצה על מחצה, אלא בחלקים יחסיים אחרים.

בעזרת הסכם ממון בני הזוג יכולים להחליט באופן ברור כיצד יתחלקו כלל הנכסים במקרה של גירושין, ולא להשאיר זאת לשיקול דעת בית המשפט.

ישנן נסיבות נוספות העלולות להשפיע על שיקול דעת בית המשפט בחלוקת המשאבים בין בני הזוג, כגון:

  • אלימות
  • הברחת רכוש
  • סירוב למתן גט
  • על מי הוטלה האחריות ההורית לאחר הגירושין

בחלק מהמקרים, לבית המשפט אין קריטריונים ברורים, והוא מחליט בהתאם לכל מקרה ונסיבותיו. בעניין חלוקת הנכסים הבלתי מוחשיים של העסק, אשר הינה הקשה ביותר, בית המשפט קבע מספר קריטריונים בבואו להחליט האם וכיצד יחולקו נכסי הקריירה.

כאמור, בית המשפט מחשב את המוניטין בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה, כך שבהעדר הסכם ממון קשה לדעת מראש כיצד תתבצע בדיוק החלוקה ועל פי אילו קריטריונים.

ראשית, מהו תיק השקעות?


תיק השקעות הוא למעשה, חשבון המשלב בתוכו נכסים פיננסיים וניירות ערך. תיקים אלו מנוהלים על ידי מוסדות או יחידים בעלי רישיון לעסוק בניהול תיק השקעות.

מה מנוהל באותו תיק השקעות?
מניות, אגרות חוב, אופציות, חוזים עתידיים, מקרקעין ועוד.

תיק השקעות דומה מאוד בחלוקתו לחלוקת זכויות פנסיוניות. לעיתים הרכוש הצבור בתיק ההשקעות אינו נזיל כמו במקרה של חוזה עתידי, ולעיתים כלל לא משתלם לפדות או לפרק את תיק ההשקעות "כאן ועכשיו" כמו במקרה של מקרקעין אשר צפויים להניב רווחים רבים בעתיד.

איך נפעל לחלוקת תיק ההשקעות במקרה של גירושין?

לאחר שהאקטואר יעניק את חוות דעתו לגבי כל אחד מהנכסים, תתבהר התמונה בעניין כדאיות פירעון הנכסים בעת הגירושין.

לרבות בעניין תיק ההשקעות ואופן חלוקתו. יכול וההמלצה תהא לחלק על פני ציר זמן מסוים הנכון לכל רכיב בתיק ההשקעות.

קיימים מקרים בהם שווי הנכס עתיד לעלות (למשל: במקרה בו קיים נכס מקרקעין אשר נמצא בעיצומה של תכנית תמ"א 38), אז כדאי לשני בני הזוג להמתין לתשואת הנכס ורק אז לחלקו, כך גם לגבי רכיב מסוים בתיק ההשקעות אשר עשוי להניב תשואה חדה דווקא לאחר מועד הגירושין.

כמובן שבמקרה זה קיים חיסרון והוא המשך הקשר (לפחות הכלכלי) בין בני הזוג לאחר הגירושין, דבר שאינו מתאים לכל זוג המתגרש וישנם כאלה אשר יעדיפו להפסיד סכום כסף נכבד ובלבד שהקשר עם בן הזוג ינותק כליל. 

כאשר הנכסים הם נזילים ואין מניעה רווחית כלכלית לחלקם, ניתן יהא לחלקם בעין או לחילופין לקנותם בשווי כסף של בן זוג אחד מהאחר.

הסכם ממון בחלוקת רכוש
עו"ד חגית לב

"אני אדאג שתקבל את המקסימום שמגיע לך"
שליטה מלאה ברכוש ובכספים תוך שמירה על האינטרסים שלך !

לב משרד עורכי דין עוסק בתחום דיני משפחה וירושה. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים בארץ ובחו”ל דיסקרטיות ואמינות ואנושיות אצלנו זה שם המשחק.

מעל 500 ממליצים וחוות דעת של אנשים שעברו את זה כמו גדולים
  • מקצועית, יסודית, קפדנית ואישיות נדירה 😃

    Miri Roaky Avatar Miri Roaky
    20/12/2020
  • הפניתי לחגית חברה שלי שבעלה הפעיל כלפיה אלימות כלכלית ״וסגר לה את כל הברזים״. חגית ליוותה אותה בהצלחה והשיגה עבורה בהסכם הגירושין 50% זכויות מהווילה במושב וזאת למרות הסכם ממון שהיה לפני הנישואים. שמח להמליץ על עו״ד חגית לב שמטפלת בנואעם רגישים אלו ברכות ובמקצועיות

    Ori Segev Avatar Ori Segev
    20/12/2018
  • ליב נוסבאום Avatar ליב נוסבאום
    20/12/2020
  • תודה לך על הייעוץ המקיף והאישי שנתת לחבר טוב שלי, שהפנתי אליך, הוא הגיע אליך בעקבות סכסוך משפחתי, ונתת לו עצה ששוה זהב, וכך הוא הצליח להימנע מהליך גירושין קשה, תודה לך

    שמעון וקסלר Avatar שמעון וקסלר
    20/12/2019
  • יגאל אילו Avatar יגאל אילו
    20/12/2020
  • Mirit Simon Avatar Mirit Simon
    20/12/2019
  • הפנתי לעורכת דין לגירושין חגית לב חברה טובה שנקלעה למשבר זוגי קשה ובאמצע היו 3 ילדים קטנים. חגית המקסימה ליוותה אותה בתהליך ושמרה על כל זכויותיה הכספיות והן על תהליך מכובד ושמירה על הילדים. מומלץ מאוד!! :)

    עדי סיון Avatar עדי סיון
    20/12/2018
  • הגעתי לפגישת ייעוץ אצל עו"ד חגית לב, קיבלתי שרות וייעוץ יוצא מהכלל ואני מאד מרוצה, אשמח להמליץ גם בעתיד

    נורית נוריאל Avatar נורית נוריאל
    20/12/2015
  • ממליצה בחום חגית מאד מקצועית מסודרת ישרה ואנושית מאד מרוצה מליווי שקיבלתי

    A Ch Avatar A Ch
    20/12/2021
  • הפניתי לחגית חברה טובה שלי שעזרה לה מאוד. חגית את נפלאה. המון תודה!

    מיכל קריינר Avatar מיכל קריינר
    20/12/2019

אז מה הדבר הנכון

לעשות עכשיו

במקרה שלך?